Метавсесвіт. Що це і чому до 2026 року чверть населення Землі буде там?

Зміст:

Почнемо спочатку. 2003 року студент 2-го курсу Гарварда написав сайт для одногрупників під назвою Facemash. Він пропонував студентам за фото оцінити привабливість один одного. Щоб отримати знімки, абсолютно невідомий тоді юнак на ім'я Марк Цукерберг хакнув комп'ютерну мережу свого університету і скачав звідти фотографії колег з бази гуртожитку.



1ezh|864х452 2.png

Уже в перші чотири години існування інтернет-сторінки, її відвідали 450 студентів, які переглянули 22 тисячі фотографій. Через кілька днів адміністрація Гарварда заблокувала сайт і звинуватила Цукерберга в хакерстві.

Втім, юнакові вдалося уникнути покарання і вже за півроку він запустив новий сервіс – The Facebook. Зараз він посідає 7 місце за відвідуваністю серед усіх сайтів у світі. В активі Facebook понад 2,3 мільярди активних користувачів щомісяця, а кількість українців з них становить 17 мільйонів .

Від Facebook до Meta: звідки виник метавсесвіт Цукерберга?

Сьогодні в Meta (раніше FaceBook Ink.) входять ряд компаній Марка, включаючи Facebook, Instagram, WhatsApp, Oculus та інші. Щоб не вводити користувачів в оману, у жовтні 2021-го Марк Цукерберг оголосив про перейменування материнської компанії Facebook Ink. у Meta Ink. Водночас він заявив, що надалі його корпорація буде зосереджена на розробці нового віртуального світу – метавсесвіту.


Піар-кампанія головної соцмережі планети була настільки грандіозною, що багато людей тепер асоціюють проект "метавсесвіту" виключно з особистістю одіозного мільярдера. Але я хотів би підкреслити, що концепція подібної технології існує вже дуже давно.

Сама ідея створення віртуального світу, де не буде расизму, нерівності та будь-якої дискримінації спала на думку ще письменнику Нілу Стівенсону. У його романі "Лавина" вперше з'явився "метавсесвіт", який являв собою наступний етап розвитку інтернету. Такий собі світ, в якому об'єднані віртуальна (VR) і доповнена (AR) реальності.

Але особисто мені більше припав до душі інший роман – "Першому гравцю приготуватися" авторства Ернеста Клайна. Раджу до прочитання або перегляду однойменного фільму, режисером якого був геній кінематографії Стівен Спілберг.

У вигаданого віртуального світу є кілька переваг над нашим. У ньому можна бути тим, ким захочеш – жінкою чи чоловіком; багатим чи бідним; популярним чи невідомим. По суті, метавсесвіт у сучасному розумінні – це логічне продовження розвитку сучасних ігор та технологій, які з кожним роком виходять на новий неймовірний рівень деталізації та цілісності.



2ezh|864х452.png

Ще до спроб Цукерберга розвинути метавсесвіт, подібні проекти вже існували. Найчастіше вони нагадують мультиплеєрну іграшку, де користувач може створити собі будь-який аватар, спілкуватися з іншими гравцями, купувати віртуальні речі і навіть працювати. Один із прикладів – Second Life.

До речі, багато експертів вважають, що прототипами віртуального всесвіту є навіть такі популярні іграшки, як Minecraft та Fortnite. Незважаючи на те, що вони реалізовані у форматі 2D, у всьому іншому вони повністю підпадають під опис "Metaverse".

Найбільший інтерес до нового всесвіту виник під час пандемії. На тлі локдаунів виріс попит на віддалену роботу та онлайн розваги. Уяви, що замість віддаленої роботи вдома ти міг би одягати шолом, костюм і занурюватися у віртуальний офіс.

За допомогою яких гаджетів можна потрапити до метавсесвіту?

До речі, щодо VR/AR-гаджетів. Зокрема, за допомогою них можна буде потрапити у віртуальну реальність. Крім цього, знадобиться спеціальна програма – серце метасвіту – та потужний комп'ютер. Тоді як корпораціям належить створити додатки, внутрішню економіку, побудувати центри для зберігання інформації та впровадити багато фішок, на кшталт блокчейну та NFT, які існують у реальному світі.



3ezh|864х452 2.png

Важливо підкреслити, що концепція "мета всесвіту" передбачає об'єднання всіх "метасвітів" різних компаній. Наприклад, у ній можна буде купити собі віртуальний костюм від Gucci, одягти його на свій аватар у Facebook і навіть у Zoom. Також стане можливим придбати собі машину в GTA V та кататися на ній у Need for Speed. Все це допоможе реалізувати технологію NFT.

Що ми там робитимемо?

Все те, що й у реальному світі. Це буде єдиний простір з усіма інтернет-сторінками, сервісами та мультиплеєрними іграшками, де можна працювати, відпочивати, проводити час із друзями та близькими, купувати предмети та одяг, обставляти віртуальні будинки, подорожувати…

Наприклад, відвідати свій офіс вдень, після чого зіграти у Mortal Combat і перед сном подивитися серіальчик на Netflix. І для цього тобі фізично не доведеться покидати свою квартиру. Потрібно лише надіти VR-гарнітуру та підключитися до мережі. Розробникам доведеться пройти дуже важкий і довгий шлях, щоб реалізувати все це. Але експерти вважають, що нам залишилося чекати не так вже й багато.


Gartner прогнозує, що до 2026 року чверть всього населення планети буде щодня проводити у метавсесвіті як мінімум 60 хвилин. Цього вистачить, щоб переглянути серію улюбленого серіалу, зустрінеться з друзями або зіграти партію у FIFA.

Метавсесвіт Meta

Марк ще в школі хотів створити "3D-версію інтернету". Вона дозволяла б переміщатися у різні місця та спілкуватися зі знайомими. Втілювати свій задум у реальність Цукерберг почав у 2014 році.

Тоді він купив компанію Oculus VR, що випускає гаджети віртуальної та доповненої реальності. Суть його метавсесвіту полягає в тому, щоб не дивитися на контент, а перебувати в ньому.



4ezh|864х452 2.png

Розробка проекту Метавсесвіту Марка належить скоріше до благодійності, ніж до бізнесу. Адже жодна компанія не володітиме і не керуватиме цим метавсесвітом. Як і в інтернету, її головною особливістю буде відкритість та сумісність з різними пристроями та софтом.

Я, звичайно, не експерт. Але здається, що новий віртуальний світ вже не здається таким нереальним. Він дуже близько. Так Facebook незабаром після оголошення нової назви Meta продемонстрував рукавички, що дозволяють відчувати віртуальні об'єкти на дотик.

А пізніше запустив соціальну платформу Horizon Worlds, де можна зустрітися з віртуальними копіями своїх друзів. І все це почалося з другокурсника Гарварда, який хакнув сервери свого університету.


Читати наш блог у Telegram
Популярні AR/VR гарнітури:
Коментарі
Додати коментар